Saturday, 27 May 2017

The Makgadikgadi Pans and a visit to the meerkats / Los salares de Makgadikgadi y una visita a los suricatos

2017 May 24-27

We left Gaborone and started north on an excellent dual carriageway; a major improvement over the last time Alan had travelled this route, when it was a gravel road. We were seeking to get to Francistown however the late start occasioned by the delay at Toyota meant that this was really too far, requiring at least a couple of hours in darkness, so we stayed at Palapye. We noted a significant change in our conversations with the people we met in Mahalapye and Palapye compared with Gaborone; there was more openness, confidence, and opportunity to connect than we had found in the capital.

Salimos de Gaborone y viajamos al norte por una autopista muy buena; una mejora grande comparado con la última vez que Alan usó está vía, cuando era de gravilla. Tuvimos la intención de llegar a Francistown, pero la demora en Toyota hizo que fuera demasiado lejos, entonces dormimos en Palapye. Notámos un cambio significativo en nuestras conversaciones con la gente que encontrámos comparado con Gaborone, más abiertos, confiados, y dando oportunidad  para hacer conexión.

The following morning we headed north to Francistown, where we stopped for coffee at Thorntree, then west on the main road to Maun. Our plans were to spend a night in Gweta Lodge and then a night at Nata. A quick cartographic check will reveal that this is in the wrong order, on the face of it, which had been a result of availability in accommodation in these destinations on the dates involved. Shortly after leaving Francistown, at the Y-junction where the road to Orapa leaves the main road west, we encountered a sign saying that the road to Maun was closed at Zoroga, and indicating a detour via Orapa: this was no minor detour; it meant that we would travel around 600 Km to Gweta, then 800 Km back to Nata, then 600 Km to Rakops (our next destination), compared with a "no detour" case of around 300 Km plus 100 Km plus 400 Km, so an extra 1200 Km, with uncertainty over the availability of fuel in Gweta (and, as it turned out, non-availability of fuel in the allegedly "reliable" station in Rakops).

La mañana siguiente salimos por el norte a Francistown, donde tomamos un café en Thorntree, para seguir al occidente, por la vía a Maun. Nuestros planes eran dormir una noche en Gweta Lodge y después una en Nata. Una mirada cartográfica va a revelar que este es en el order equivocada, parece, que fue resultado de disponibilidad de alojamiento en las fechas relevantes. No lejos de Francistown, al cruce por Orapa, encontrámos un aviso diciendo que la via a Maun estaba cerrado a Soroga, y indicando en desvío por Orapa. Este sería un desvío muy largo; implicaría una distancia a Gweta de cerca 600 Km, después a Nata de 800 Km, y 600 Km a Rakops (nuestro próximo destino), comparado con el caso "no desvío" de 300 Km + 100 Km + 400 Km; un incremento de más o menos 1200 Km, con incertidumbre sobre disponibilidad de combustible a Gweta, y tal cómo ocurrió, no-disponibilidad de combustible en Rakops (descrito como un sitio confiable).

The flooing area in Zoroga
We thought that there might be a way to get to Gweta via minor roads to the north of the main road and called the lodge to check; we were told that there was a detour around the flooded road, adding only a few Km and so continued on the main road. We stopped for a picnic lunch inside the Nata Reserve, adjacent to the Makgadikgadi Pan and then continued to Gweta Lodge, which turned out to be an attractive place to stay, at a very reasonable price.


La casa rural alrededor de  Gweta / The rural house around Gweta
Pensamos que puediera existir una ruta por vías menores al norte de la vía principal, y llamamos al Lodge para preguntar; ellos nos indicaron un desvío relativamente corto para pasar la zona inundada , así seguimos por la ruta principal a Maun. Disfrutábamos un almuerzo "picnic" dentro de la reserva de Nata, al orilla del salar, y continúamos a Gweta Lodge, un lindo lugar, con precio razonable.




The following (cold) morning we made a trip into the Makgadikgadi Pans, seeing meerkats close to the edge of the pans. These animals, a favourite with Animal Planet and National Geographic, had proved more difficult to see than we had expected, however our guide Petrus led us to an area where he was confident they would be, and he was successful. It was a pleasure to see these animals in the wild for the first time. The pans proved disappointing; the surface was still uncertain in terms of stability so we merely skirted the edge, the pans appearing more of a mud flat than the sparkling white expanse which might be expected.


La mañana (fría) siguiente fuimos al salar de Makgadikgadi, donde vimos suricatos cerca del salar. Estos animales, favoritos de Animal Planet y National Geographic, descubrimos fueron mucho más difícil de encontrar de  lo que habíamos pensado, pero nuestro guía Petrus tenía confianza que íbamos  a verlos, y tuvo razón. Fue una delicia ver este grupo en la naturaleza por primera vez para nosotros. El salar fue desilusiónante; la superficie aún más estaba inestable entonces pasamos por el borde, el salar pareció más un plano de barro a la vista , que el blanco brillante esperado.


At this point we changed our plans: it seemed that the recent excellent rains would reduce our chances of seeing much bird life at Nata, and so heading back there didn't add enough value compared with staying another night at Gweta, so we spent the afternoon visiting Nxai Pan. First we went to Baines' Baobabs, then to the waterhole near the main camp, seeing elephants and giraffes enjoying the water. The access road is badly corrugated, and this was an excellent entrée to the roads we would encounter at the Central Kalahari Game Reserve (CKGR), our next destination. On heading back to Gweta we saw elephant at the side of the main highway, lending weight to the principle of avoiding night travel. On leaving Gweta in the morning we saw elephant again on the main highway west, probably the same ones.


Aquí cambiamos planes: al parecer las buenas lluvias recientes reducen la probabilidad de ver muchas aves en Nata, y volviendo allá no tenía suficiente valor comparado con una noche más a Gweta, entonces ocupámos la tarde con una visita al salar de Nxai. Inicialmente fuimos a Los Baobabs de Baines, y después a la poseta cerca al campamiento principal, donde vimos elefantes y jirafas disfrutando el agua. La ruta de acceso estaba en muy mal estado, con corrugaciones fuertes, y fue una buena iniciación a las  rutas que íbamos a encontrar en la Reserva de Naturaleza del Kalahari Central (CKGR), nuestro destino siguente. Volviendo a Gweta vimos elefantes al lado de la carretera, dando peso a nuestra práctica de no conducir en la noche. Saliendo de Gweta la mañana siguiente vemos elefantes otra vez allá, probablemente los mismos.

The availability of fuel is limited in this area: we had filled up at Nata, and according to local advice and guidebooks could not expect any fuel from here to Rakops so took advantage of local knowledge to acquire additional fuel at an informal source. This proved to be a good decision since confidence in fuel availability at Rakops proved unjustified and we had to continue to Mopipi for fuel before entering CKGR, adding a further 110 Km to the trip.

When we arrived to the gas station we were driving with diesel fumes

La disponibilidad de combustible en esta zona es incierta: habíamos llenado en Nata, y de acuerdo con consejo local y las guías de viaje, no podríamos esperar encontrar combustible hasta Rakops, entonces tomamos ventaja de conocimiento local y compramos combustible de un fuerte "informal". Esto resulto una buena decisión, cuando descubrimos que la confianza en Rakops como punto confiable para llenar era injustificada y tuvimos que continuar a Mopipi por combustible antes de entrar el CKGR, adicionando 110 Km más al trayecto.



Abrazos
Alan y Marce



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3 comments:

  1. Replies
    1. Tan bello, fue muy emocionante ver los Suricatos. Su comportamiento es muy particular. Besos

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  2. Rated best in the budget cookware category is a 10 piece Cuisinart Chef's Classic Stainless Cookware. This set includes seven of the most popular size pots and pans and three tight fitting lids. ceramic cookware

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